onsdag 6 mars 2013

Rapport från båtmässan

Jag var på båtmässan Allt för sjön igår, Ericssons seglarklubb hade årsmöte där så inträdet var gratis plus att man fick kaffe och macka förutom kul info om klubbens verksamhet - jag funderar på att försöka bli gast ombord på någon båt i kommande race!

Coolaste båten var nog en 45-fotare byggd i Finland av In-Time Yachts. Den har ännu inte sjösatts men den har två master, inga bommar, inga storskot utan man använder två genuas istället (gjord för undanvind således) och, det coolaste av allt, den har en bastu längst fram! Typiskt finnar, hehe. Man kan nog inte använda bastun annat än när man är i hamn eftersom den drar så jäkla mycket ström (säljaren sa att motorn genererar det dubbla mot vad som behövs för bastun iochförsig).

Annars var det mest samma gamla. Najad har ju konkat så de var inte där. En Benetau (tror jag det var) 50-fotare med bredd om 4,5 m för drygt 2 miljoner betyder att priserna gått ner. Mycket krimskrams till ganska hög penning dock. Jag letade efter båtsportskort för norra skärgården men de skulle ha över 500 kronor så jag struntade i det, har ju sjökort på telefon, dator och surfplatta om det skulle bli att man seglar norrut i sommar.

Jag köpte skarvskydd till förtamparna, halkiparna nöter på tamparna och förra sommaren försökte jag sätta på bitar av gummislang som skydd och det gick inte, det var för joxigt helt enkelt (fick inte tampen igenom slangen och slangen var för bred för halkipen). Skarvskydden är helt enkelt tunna polyerutanmattor 40 x 40 cm, som man lindar runt förtamparna där de går igenom halkiparna. Säljaren skulle ha nästan 300 kronor och jag tjafsade ner priset till 200 istället. Det gick ganska snabbt att göra det så han har säkert en tillverkningskostnad på 3:90 mattan eller liknande ;-)

Och så tecknade jag medlemskap i Svenska Kryssarklubben. 590 kronor för 18 månaders medlemsskap och då ingår tidningen På Kryss, tre böcker och Stockholmskretsens tidning Ostpricken. Min bror har varit medlem i SXK i flera år redan och jag har läst många nummer av På Kryss, en kalastidning.

Nu suger det i seglartarmen kan jag tala om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar