onsdag 8 maj 2013

Evinrude Lightwin servad och klar för sommarsäsongen

Förra året brakade utombordaren ihop fullständigt. Pappa tyckte synd om mig och gav mig sin trehästars Evinrude Lightwin 3043A från 1962, som stod i förrådet. 'Kan man verkligen ha en sådan gammal motor?', tänkte jag. Jag lämnade in motorn på vinterservice och när jag hämtade ut den pratade mekanikern lyriskt om hur bra konstruktionen är. 'Två ventiler med separata system, kan gå i 180 grader, jäkla fin maskin!'. Inte så mycket finmekanik som kan gå fel misstänker jag, hehe. Vi får väl se. Jag fick tipset att bara använda färsk bensin på våren och blanda endast med TCW3-märkt olja. Och så fick jag rådet att 'ramlar motorn i vattnet, låt den ligga i såvida du inte vet att du kan ta den till verkstan samma dag du bärgar den', eftersom oxideringsprocessen börjar så fort motorn kommer upp ur vattnet. Ett ganska handfast tips, tycker jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar